Sääntöpankki

Onko sinulla kysyttävää säännöistä?

Timo Huvinen vastaa sinua askarruttaviin sääntökysymyksiin tällä palstalla. Lähetä kysymyksesi alla olevalla lomakkeella. Vastaus julkaistaan tällä sivulla.

Sääntöpankki

Lahden Golfin sääntöpankki

Mistä löydän decisions kirjasta maininnan siirtosäännöstä, minun mielestä ns. perussiirtosääntö on voimassa lyhyeksi leikatulla alueella eli väylällä, eikä ole voimassa greenillä eikä forella greenin ympärillä?

Siirtosääntö löytyy suoraan sääntökirjasta, johon uusien sääntöjen käännöksen yhteydessä käänsimme myös mallisäännöt. Löytyy sivulta 144 ja sanatarkasti menee seuraavasti:

”Kun pallo on pelialueen lyhyeksi leikatulla osalla, saa pelaaja nostaa ja puhdistaa pallon. Ennen pallon nostamista on sen paikka merkittävä. Pallo pitää nostamisen jälkeen asettaa enintään 15 cm:n päähän alkuperäisestä sijaintipaikastaan, ei kuitenkaan lähemmäksi reikää eikä esteeseen tai viheriölle. Pelaaja voi asettaa pallonsa vain kerran ja pallo on asettamisen jälkeen pelissä. (Sääntö 20-4). Jos pelaaja laiminlyö pallon merkitsemisen ennen pallon nostamista tai pelaaja liikuttaa palloa muulla tavoin, kuten esim pyörittämällä sitä mailalla, hän saa yhden lyönnin rangaistuksen”

Siirtosäännössä puhutaan pelialueen lyhyeksi leikatusta alueesta. Ja pelialueen määritelmä: ” Pelialue” käsittää koko kentän lukuun ottamatta a. pelattavan reiän tiiauspaikkaa ja viheriötä sekä b. kentän kaikkia esteitä.” Tästä syystä siirtosääntö ei ole voimassa greenillä, MUTTA forella on. Samoin siirtosääntö on voimassa muilla tiipaikoilla kuin mistä pelataan. Esim. jos pelaaja lyö 8. keltaiselta tiiltä 8. punaiselle tiipaikalle, siirtosääntöä saa käyttää. Semiraffi ja raffi eivät luonnollisesti ole lyhyeksi leikattua aluetta ja niillä siirtosääntöä ei saa käyttää.

Timo

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Siirtosäännön (talvisäännön) voimassa ollessa palloa saa siirtää tietyn mittaisen matkan ja puhdistaa sen. Mikäli matkaa ei ole määrätty erikseen paljonko palloa saa siirtää? Onko siitä olemassa virallinen sääntö? Yleinen uskomus on tuloskortin mitta.

Siirtosäännössä pitää olla aina toimikunnan määrittelemä tarkka mitta, Takkulassa se on 15 cm. Mikäli kuitenkin jollain kentällä mittaa ei ole määritetty, pelatessa voi käyttää paremman puutteessa 15 cm:ä. Korostan kuitenkin, että siirtosääntö ilman mitan mainintaa on pahasti puutteellinen, jos ei jopa mitätön.

Timo Huvinen/24.4.2006

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Saako siirto(talvi)sääntöä käyttää yhden lyönnin aikana useamman kerran kunhan pallon merkitsee aina välissä eikä sitä aseta yli 15 cm päähän alkuperäisestä paikasta tai lähemmäksi lippua?

Siirtosäännössä sanotaan, että kun pallo on kerran siirretty ja asetettu, pallo on pelissä. Tämän jälkeen palloon koskeminen muutoin kuin mailalla lyöden on sääntöjen vastaista eli pelaaja rikkoisi sääntöä 18-2 (Pysähtyneen pallon liikuttaminen). Eli ei saa toistaa operaatiota.

Timo Huvinen/2.5.2006

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Miten pitää menetellä, jos pallo liikkuu sen jälkeen, kun olen asettanut sen siirtosäännön mukaisesti esim. ruohotupsun päälle?

Kun pallo on asetettu paikalleen siirtosäännön mukaisesti ja se liikkuu itsestään ilman, että pelaaja on aiheuttanut pallon liikkumisen, peliä on jatkettava siitä kohdasta, mihin pallo pysähtyi. Palloa ei saa asettaa alkuperäiseen paikkaansa.

Jos sen sijaan pelaaja aiheutti pallon liikkumisen, sovelletaan sääntöä 18-2 eli pallo asetetaan alkuperäiseen paikkaansa ja pelaaja saa yhden lyönnin rangaistuksen. Jos pelaaja ei korjaa virhettä (siis aseta palloa takaisin paikalleen), pelaaja saa 2 lyönnin rangaistuksen säännön 18-2 rikkomisesta.

Timo Huvinen/2.5.2006

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Kuka tai ketkä päättävät milloin siirtosääntö (talvisääntö) on voimassa?

Sääntöjen mukaan siirtosäännön voimassaolo kuuluu ”toimikunnan” toimivaltaan. Kilpailuihin liittyvissä asioissa toimikunta on kilpailutoimikunta ja kenttään liittyvissä asioissa kenttätoimikunta. LG:ssa päätös siirtosäännön voimassaolosta on tehty yhteistyössä kenttämestarin ja toiminnanjohtajan kesken. Kesäisin, jos kilpailukohtaisesti joudutaan ottamaan siirtosääntö voimaan, päätöksen tekee kilpailutoimikunta.

Timo Huvinen/5.5.2006

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Lauantaisen (20.5) kilpailun yhteydessä tuli eteen kaksi sääntökysymystä:
1. Pallo osui lyönnissä pelaajaan/varusteisiin. Tuleeko rangaistuksia ja kuinka monta?
2. Kettu vei pysähtyneen pallon keskeltä väylää. Miten menetellään?

1. Jos pelaaja, hänen mailapoikansa tai jomman kumman varusteet aiheuttavat vahingossa pallon suunnan muutoksen tai pysähtymisen (siis pallo osuu näihin), saa kilpailija 1 lyönnin rangaistuksen. Pallo pelataan siitä mihin se on pysähtynyt. Sääntö 19-2. Jos pallo jää vaatteisiin tai varusteisiin, on pallo pelialueella tai esteessä pudotettava ja viheriöllä asetettava mahdollisimman lähelle sitä paikkaa, jossa esine oli pallon siihen jäädessä
2. Kettu on ns. ulkopuolinen tekijä (määritelmät). Jos ulkopuolinen tekijä liikuttaa palloa, ei siitä seuraa rangaistusta ja pallo on asetettava takaisin paikalleen. Sääntö 18-1.Jos pallo ei ole välittömästi palautettavissa, voidaan se korvata toisella pallolla (Huomautus 1). Tässä tapauksessa siis uusi pallo pudotetaan mahdollisimman lähelle sitä paikka, josta kettu pallon vei.

Timo Huvinen/21.5.2006

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Tilanne: Pallo lyödään tiiauspaikalta. Kun kävellään kohti pallon oletettua paikkaa todetaan, että siellä on vesieste (merkitty) joka ei näy tiiauspaikalle. Miten tässä tilanteessa tulee toimia?

Säännöissä puhutaan ”tiedetään tai on käytännössä varmaa” (must be known or virtually certain) pallon vesiesteeseen menosta. Tämä aiheuttaa paljon kysymyksiä ja hämmennystä, milloin tällainen näyttö on olemassa. Jos pallon roiskahdusta ei nähdä, päätös perustuu tosiasioihin ja yleispätevää vastausta on hankala antaa. Esteen ympäristöllä on päätökseen suuri merkitys. Jos esteen ympärillä on vain lyhyeksi leikattua aluetta, johon pallo tuskin voi hävitä, niin tällöin riittavä näyttö on olemassa. Mutta vastaavasti jos ympärillä on paksua raffia tai ryteikköä, pallo on voinut hävitä esteen ulkopuolellekin. Silloin tällaista näyttöä ei voida katsoa olevan. Hyvä menettelytapa on kysyä ”onko mahdollista että pallo on voinut kadota muualle kuin vesiesteeseen”. Jos rehellinen vastaus on kyllä, silloin varmaa näyttöä vesiesteeseen menosta ei ole.

Asiaa on tarkemmin käsitelty ja eritelty Decision 26-1/1:ssa.

Kysyjän tapauksessa, jos näyttö on olemassa, jatketaan vesiestesäännön mukaisesti. Jos näyttöä ei ole, pallo pitää löytää vesiesteestä tai muualta tai sitten kävellään kiltisti tiille ja otetaan uusi pallo peliin.

Timo Huvinen/22.5.2006

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Pelaajien A ja B pallot ovat greenillä. A puttaa ja kun pallo on liikkeessä, B merkkaa pallon ja nostaa sen. Miten menetellään?

Sääntö 22 sanoo, että peliä auttavaa tai haittavaa palloa ei saa nostaa toisen pallon ollessa liikkeessä, mikäli se voi vaikuttaa lyödyn pallon liikkeeseen. Tässä tapauksessa rikkeen tekee pelaaja, joka nostaa pallonsa. Siis kaksi rangaistuslyöntiä nostajalle – ei puttaajalle.

Timo Huvinen/22.5.2006

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

14. väylällä mäen päällä on retkeilytien ja väylän välissä sähkötolpan tukivaijeri. Palloni oli lähellä puuta, mutta pelattavissa väylälle, vaikkei lippua kohti, eikä lammen rantaan. Mailan taakseviennissä maila osui kuitenkin vaijeriin. Saanko vapautuksen kiinteän haitan säännön mukaan vai joudunko pelaamaan sivuttain väylälle, jolloin vaijeri ei haittaa? Jos droppaan ja sen jälkeen puu ei enää haittaakaan lyöntiä, saanko vapaasti valita lyöntisuunnan?

Mikäli vaijeri haittaa haluttuun ja mahdolliseen lyöntisuuntaan tapahtuvaa lyöntiä, pelaaja saa vapautuksen kiinteän haitan säännön (sääntö 24-2) mukaisesti. ”Mahdollisella” lyöntisuunnalla tarkoitan sitä, että svingiä ei haeta sellaiseen suuntaan, jossa pallo jouduttaisiin esim. lyömään paksun puurungon läpi.

Tässä tapauksessa pelaajalla kävi tuuri: Ensin haetaan lähin vapauttava paikka, joka löytyi puun oikealta puolelta. Siitä pallo pudotettiin yhden mailanmitan päähän, jonka jälkeen pallo pystyttiin lyömään esteettä lammen rantaan. Tämä on hyvä esimerkki siitä, että sääntöjen hallinta voi säästää lyöntejä kentällä…

Timo Huvinen/6.6.2006

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Ovatko ruohon leikkuujätekasat kunnostettavaa aluetta? Tällaisia löytyy esim. 10. greenin takaa ja mm. tänä keväänä Porvoon golfkentältä.

Ei, kts. sääntöjen määritelmät, ”Kunnostettava alue,huomautus 1”. Jos pallo joutuu tällaiseen kasaan, jätettä saa ottaa pois, mutta mitään ”kekoa” tms. ei saa rakentaa, koska silloin rikotaan sääntöä 13-2 lyöntialueen parantamisesta.

Timo Huvinen/6.6.2006

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Vesiestesäännön pudottamispaikka aiheuttaa suuren määrän sääntöepäselvyyksistä. Etenkin silloin, kun pallo vierii väylältä sivuttain vesiesteeseen (esim. väylä 10 ja väylän 7 kannas) tai kun se on jo mennyt vesiesteen yli ja vierii takaisin veteen.

Kun kyse on vesiesteestä (keltaiset paalut), menetelmä on seuraaava:
1. Määritä ensin se paikka, jossa pallo VIIMEKSI leikkasi vesiesteen rajan.
2. Pallo pudotetaan lipun ja kohdassa 1 määritetyn pisteen linjassa taaksepäin, mutta ei esteeseen.

Siis jos pallo vierii kysymyksessä esitetyissä paikoissa (väylä 10 vesiesteen oikeasta reunasta tai väylän 7 notkossa olevalta kannaksen oikeasta reunasta) veteen, lähes joka tilanteessa pudotuspaikka tulee olemaan vesiesteen takana. Tarkka paikka on toki katsottava tapauskohtaisesti.

Timo Huvinen/7.6.2006

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Ovatko veden aiheuttamat urat bunkkerissa korjauksenalaista aluetta?

Eivät ole, jos ei sitä ole erikseen paikallissäännöissä tai kilpailukohtaisissa määräyksissä mainittu.

Timo Huvinen/3.7.2006

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Pelaajat A ja B pelaavat reikäpelissä väylää 18 tilanteen ollessa tasan. A:n lyömää palloa etsitään reilusti yli 5 minuuttia, jonka jälkeen A lähtee lyömään uutta palloa. Tässä vaiheessa alkuperäinen pallo löytyy, pelaaja pelaa reiän loppuun tällä pallolla ja sillä pallolla lyödyillä lyönneillä voittaisi reiän ja ottelun. Pelaaja B hyväksyy tilanteen, kunnes klubilla muut jäsenet ovat sitä mieltä, että kyseessä oli hävitetty ja sitä kautta väärä pallo, joten todellinen voittaja olisikin pelaaja B. Mikä on oikea ratkaisu?

1. Kun palloa on etsitty yli 5 minuuttia, se katsotaan kadonneeksi. Tämän jälkeen jos sitä lyödään, kyseessä on väärän pallon pelaaminen.
2. Rangaistus väärän pallon pelaamisesta on reikäpelissä reiän menetys ja lyöntipelissä 2 lyöntiä.
3. Reikäpelin luonteeseen kuuluu kuitenkin se, että epäselvyydet ja vastalauseet on käsiteltävä ennen kuin kukaan ryhmästä on lyönyt seuraavalta tiiltä tai jos kyseessä on viimeinen reikä, kunnes koko ryhmä on poistunut greeniltä (sääntö 2-5).
4. Tässä tapauksessa, koska pelaaja B hyväksyi menettelyn (vaikka se oli sääntöjen vastainen) pelin päätyttyä, pelaaja A voitti viimeisen reiän ja koko ottelun huolimatta selkeästä sääntörikkeestä, joka olisi taannut pelaajan B voiton.

Timo Huvinen/3.7.2006

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

1. Pelaaja merkitsee pallonsa paikan greenillä ja painaa putterin lavalla kolikkoa, joka jää lavan pohjaan. Pelaaja siirtyy toiseen paikkaan ja huomaa tilanteen. Miten menetellään?

2. Entä jos myöhemmin toisen pelaajan pyynnöstä käydään painamassa kolikkoa syvemmälle ja tapahtuu sama asia?

3. Jos merkin huomataan liikkuneen, mutta on epäselvää, kuka merkkiä on liikuttanut?

1. Jos merkki tai pallo liikkuu merkitsemisen yhteydessä, merkki/pallo on asetettava paikalleen. Rangaistusta ei seuraa, koska pallon tai merkkinapin liikkuminen tässä tapauksessa on suoranaista seurausta merkitsemisestä tai pallon nostamisesta; sääntö 20-1.

2. Tässä tapauksessa siirtyminen ei ole suoranaista seurausta merkitsemisestä, joten pelaaja saa yhden lyönnin rangaistuksen säännön 20-1 mukaisesti. Asiasta löytyy vastaavankaltainen Decision 20-1/5.5 (merkki tarttuu kengän pohjaan).

3. Mikäli ei ole selvää näyttöä, että merkin liikkumista ei ole aiheuttanut pelaaja, tilanne on tulkittava pelaajan eduksi. Siis merkki asetetaan mahdolllisimman lähelle alkuperäistä paikkaa ja rangaistusta ei seuraa.

Timo Huvinen/5.7.2006

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Pelaaja A lyö pallonsa väylän 5 vasemmanpuoleiseen vesiesteeseen. Saman ryhmän pelaaja B lyö omansa samaan vesiesteeseen niin, että pallot ovat päällekkäin. Miten menetellään?

Entä jos alempi pallo olisikin sinne hylätty pallo joltain aiemmalta pelaajalta?

Ensimmäisessä tapauksessa menetellään säännön 22-2 (Peliä haittaava pallo) mukaisesti. Pelaaja B merkitsee pallonsa paikan, nostaa pallon (huom: palloa ei saa puhdistaa!), pelaaja A pelaa omaa palloaan, jonka jälkeen pelaaja B asettaa oman pallonsa takaisin ja jatkaa peliä normaalisti.

Jälkimmäisessä tapauksessa hylätty pallo on liikuteltava haitta (Decision 24-1/2). Pelaaja merkitsee oman pallonsa paikan ja poistaa hylätyn pallon. Tämän jälkeen pelaaja pudottaa pallonsa ja jatkaa peliä normaalisti.

Timo Huvinen/16.7.2006

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Pelaaja on ilmoittanut pelaavansa Callawayn pallolla, jossa on logo. Muutaman väylän kuluttua pelaajan pallo menee väylän vasempaan reunaan, josta koko ryhmä on yksimielinen. Pallolle mentäessä huomataan, että pallo on Callawayn, mutta siinä ei ole logoa. Saako pelaaja jatkaa tällä pallolla vai katsotaanko pallo kadonneeksi?

Kyllä saa. Pelissä oleva pallo on se, jonka pelaaja löi tiiltä riippumatta siitä, onko se sama pallo, jolla edellinen pelattiin loppuun tai ilmoittiko pelaaja pallonsa vaihtamisesta (vastaava Decision 12-2/1). Epäselvyyksien välttämiseksi tulisi toki aina ilmoittaa pallon vaihtamisesta. Tässä tapauksessa pallon sijainti oli selvästi nähtävissä ja koko ryhmä asiasta yksimielinen. Tilanne olisi mutkistunut merkittävästi, mikäli pallo olisi ollut esim. metsässä tai pitkässä karheikossa.

Timo Huvinen/16.7.2006

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Pelaaja A chippaa pallon suoraan reikään. Pelaaja B nostaa pallon ja heittää sen A:lle siten, että se osan matkasta vierii griinillä. Katsotaanko tämä säännön 16-1d (viheriön pinnan kokeileminen) rikkomiseksi?

Ei, tämänkaltaista toimintaa ei lueta pinnan kokeilemiseksi (Decision 16-1d/1). Säännön 16-1d rikkominen voi tulla kyseeseen kun pelaaja putaten palauttaa pallon sillä linjalla, jolla oma pallo on, mutta silloinkin on tapauskohtaisesti päätettävä, oliko toiminta tarkoituksellista (Decision 16-1d/2)

Timo Huvinen/16.7.2006

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Pelaaja lyö lyöntinsä väylän 14 louhikkoon. Pallo tunnistetaan ja pelaaja toteaa sen olevan pelaamattomassa paikassa. Kuitenkin, kun pelaaja on ”onkimassa” palloa ylös, se putoaa syvälle louhikkoon. Miten menetellään?

Koska pallo on tunnistettu ja pelaaja on todennut sen pelaamattomaksi, voidaan tämän jälkeen menetellä säännön 28 (Pallo pelaamattomassa paikassa) mukaisesti: lyödään edelliseltä lyöntipaikalta, 2 mailanmitan päästä paikasta, jossa pallo löytyi ennen kuin pallo putosi louhikkoon tai lipun linjassa taaksepäin tästä paikasta.

Timo Huvinen/16.7.2006

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Saako pelaaja pelin aikana kuunnella korvakuullokkeilla radiota, MP3-soitinta tms.?

Tilannetta tulee tarkastella sekä sääntöjen että etiketin kannalta.

Säännöissä elektronisten laitteiden käyttäminen on kielletty, jos sitä käytetään avun pyytämiseen tai avun saamiseksi lyöntiin tai peliin liittyen. Pelkkä musiikin kuuntelu ei ole sääntöjen kannalta kiellettyä.

Etiketissä sen sijaan edellytetään huomaavaisuutta toisia pelaajia kohtaan todeten mm. ”Pelaajien on varmistuttava siitä, että kentälle viedyt elektroniset laitteet eivät häiritse muita pelaajia”. Tämä myös kännykän käyttäjille huomioitavaksi…

Summa summarum: sääntöjen kannalta sallittua, mutta (ainakin omana mielipiteenäni) etiketin kannalta tuomittavaa.

Timo Huvinen/16.7.2006

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Jos pelaaja osuu lyönnissä palloon ns. kaksoiskosketuksella, montako penaltia tulee? Entä jos osuukin 3 kertaa, tuleeko useampi rankkari?

Jos pelaajan maila osuu palloon lyönnin aikana useammin kuin kerran, tulee siitä lyönnin lisäksi yksi rangaistuslyönti (sääntö 14-4). Sillä ei ole merkitystä montako ”ylimääräistä” osumaa tulee.

Timo Huvinen/23.7.2006

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Kuinka menetellään selkeästi harjoitussvingissä palloon osuttaessa ja pallo liikkuu useamman metrin?

Mikäli pelaaja liikuttaa pelissä olevaa palloansa vahingossa – tässä tapauksessa harjoitussvingissä – pallo asetetaan takaisin alkuperäiselle paikalleen ja pelaaja saa yhden lyönnin rangaistuksen.

Harjoitussvingissä tapahtunutta pallon liikuttamista ei voida lukea lyönniksi, koska pelaajalla ei ollut aikomusta osua palloon.

Menettelyyn ei vaikuta, paljonko pallo on liikkunut.

Timo Huvinen/6.8.2006

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Kun pelaaja pelaa epähuomiossa toisen pelaajan mailalla yhden lyönnin. Mikä on tällöin rangaistus?

”Kenenkään kentällä pelaavan pelaajan sellaista mailaa, jonka tämä on valinnut pelikierrokselleen, ei saa lainata”. Sääntö 4-4 a.

Rangaistus säännön rikkomisesta on lyöntipelissä 2 lyönnin rangaistus ja reikäpelissä reiän menetys. Tässä tapauksessa lyönti huomioidaan ja peliä jatketaan siitä, mihin pallo väärällä mailalla lyötynä päätyi.

Timo Huvinen/9.8.2006

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Vaikuttaako asiaan se onko pallo pelissä vai ei? Tällä tarkoitan sitä, että esim. tiillähän pallo ei vielä ole pelissä ennenkuin sitä on lyöty. Useinhan pallo putoaa tiiltä kun mailaa sovittaa pallon eteen ennen varsinaista lyöntiä.

Aiempi vastaukseni koski pelissä olevaa palloa. Pallo on pelissä vasta tiiltä lyönnin jälkeen eli jos tiipaikalla vahingossa esim. pudottaa pallon tiiltä, rangaistusta ei seuraa ja pallon saa asettaa takaisin tiille.

Sellaisessa tapauksessa, että pelaaja lyö täydellisen hudin tiillä ja pallo jää tiin päälle, pallo on sen sijaan pelissä. Ja jos tämän jälkeen sitä vahingossa liikutetaan, kyseessä on pelissä olevan pallon liikuttaminen, jolloin menetellään aiemman vastaukseni mukaisesti.

Timo Huvinen/9.8.2006

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Mikäli pallo hautautuu hiekkaesteeseen siten, että se ei ole enää näkyvissä miten menetellään ja mitkä ovat menettelyvaihtoehdot rangaistuksineen?

Säännön 12-1 mukaisesti, jos pallo on esteessä kokonaan joko irrallisten haittatekijöiden tai hiekan peitossa, hiekkaa (tai irrallisia haittatekijöitä) saa poistaa ilman rangaistusta sen verran, että pelaaja näkee osan pallosta. Jos pallo liikkuu hiekkaa poistettaessa, rangaistusta ei seuraa ja pallo asetetaan alkuperäiseen paikkaansa.

Pallon voi toki julistaa pelaamattomaksi, jolloin pelaajalla on säännön 28 suomat vaihtoehdot olemassa.

Timo Huvinen/18.8.2006

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Jos pallo on hautaantunut esteeseen, saako sitä etsiä haravalla tai kaivamalla mailalla?

Saa etsiä. Jos pallo liikkuu etsittäessä, sen saa asettaa takaisin paikalleen rangaistuksetta (Decision 12-1/1).

Timo Huvinen/26.6.2007

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Takkulan Kisällin 1. väylällä pallo on vasemmassa reunassa kentän sisäpuolella, mutta outissa oleva aita haittaa svingaamista. Saako tässä tapauksessa vapautuksen kiinteän haitan säännön mukaisesti?

Ei saa, koska kiinteitä haittoja ovat ainoastaan kentän rajojen sisäpuolella olevat keinotekoiset rakenteet.

Timo Huvinen/26.6.2007

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Mikäli kaksi pelaajaa lyö pallonsa samaan hiekkaesteeseen saako esteen tasoittaa ennen kuin seuraava lyö. Tasoittaako ensin lyönyt vai toisena lyövä jos saa tasoittaa.
Onko tässä merkitystä sillä kumpaa palloa päätetään pelata esim. jos päätetään pelata jostain syystä ensin lippua lähempänä olevaa palloa.

Tilanteen saa palauttaa ”entiselleen” ensimmäisen lyöjän jälkeen.Haravoinnin saa suorittaa ensiksi lyönyt, koska muuten (jälkimmäinen) pelaaja syyllistyy esteen pinnan kokeilemiseen ennen lyöntiä.

Pelaajat eivät saa keskenään päättää sääntöjen noudattamattomuudesta, johon kuuluu myös lyöntijärjestys. Siis kauimpana lippua oleva lyö ensin. Jos toinen pallo häiritsee lyömistä, saa sen merkitä ja nostaa.

Timo Huvinen/28.6.2007

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Pelaajan maila osuu bunkkeri hiekkaan backsvingin aikana. Tuleeko rangaistuksia?

Kyllä tulee 2 penaltia, koska pelaaja ei saa koskea esteeseen (vesi/hiekka) ennen lyöntiä. Lyönti on mailan liike ETEENpäin, joten backsvingi ei sitä vielä ole.

Timo Huvinen/2.7.2007

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Saako haketta poistaa? Jos saa, onko rajaa sille, kuinka monta niitä saa poistaa?

Hake on irrallinen luonnonhaitta, jonka saa poistaa rangaistuksetta. Pallo ei saa poistamisen yhteydessä liikkua ja jos se liikkuu, pallo asetaan takaisin paikalleeen ja pelaaja saa yhden lyönnin rangaistuksen pelissä olevan pallon liikuttamisesta.

Hakkeiden poistamiselle ei ole mitään rajaa, vaikka sellaisiakin ”urbaaneja legendoja” liikkuu, että yhden hakepalan saa ottaa pois, mutta toinen on rangaistavaa. Tässä on kuitenkin muistettava sellainen rajoitus, että poistamisella ei saa rakentaa kekoja tms., jotka voidaan tulkita pelialueen keinotekoiseksi parantamiseksi.

Timo Huvinen/2.7.2007

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Saako pelaaja lyödä toisen pallon varapallona (”mielenterveyspallona”), vaikka alkuperäinen pallo tiedetään löytyvän esim. se näkyy keskellä väylää tai forecaddiet näyttävät pallon löytyvän?

Ei saa lyödä. Jos pelaaja tällaisessa tilanteessa lyö teeltä uuden pallon, siitä tulee pelissä oleva pallo, eikä näin ollen ensimmäisellä pallolla saa jatkaa (Decision 27-2a/3). Jos pelaaja jatkaa ensimmäisellä pallolla, hän sortuu väärän pallon pelaamiseen ja jos virhettä ei korjata ennen seuraavalta tiiltä lyömistä, pelaaja diskataan.

Kuitenkin on syytä muistaa, että pelaajalla on oikeus lyödä varapallo, jos epäilys pallon häviämiseen vesiesteen ulkopuolelle tai menemisestä ulkorajojen ulkopuolelle on. Ja pelinopeuden kannalta on hyvä lyödä varapallo sen sijaan, että alettaisiin miettiä seuraako siitä diskausta vai ei….

Timo Huvinen/2.7.2007

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Pelaaja on vapautumassa esim. korjauksenalaisesta maasta ja on unohtanut mittauksen yhteydessä käyttämänsä mailan maahan ja pallo osuu dropatessa siihen. Miten menetellään ja tuleeko rangaistuksia?

Säännön 20-2 mukaan ”jos pallo koskettaa pelaajaa tai varusteita ennen maahan osumistaan tai sen jälkeen, pallo on pudotettava uudestaan ilman rangaistusta. Uudelleenpudotus toistetaan tällaisessa tapauksessa niin usein kuin se on tarpeen”.

Pelaaja ei saa kuitenkaan tarkoituksellisesti asettaa esim. bägiä tai mailoja ”suojaksi”, jos on vaara, että pallo menisi dropin jälkeen huonoon paikkaa, eikä pysäyttää vierivää palloa (sääntö 1-2).

Timo Huvinen/24.7.2007

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Pallo on vanhan reiän kohdan päällä. Saako pallon siirtää tai aluetta korjata?

Vapautusta kyseisestä paikasta ei saa. Sen sijaan esim. reunan saa korjata tai jos vanhan reiän kohta on kohollaan, saa sen tasata (sääntö 16-1c ja Decision 16-1c/3). Korjauksen saa tehdä koko greenin alueella riippumatta siitä, jääkö vanhan reiän kohta puttauslinjalle vai ei.

Timo Huvinen/24.7.2007

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Säännössä 13-2 kielletään aiotun lyönnin vaatiman alueen ja pelilinjan parantaminen. Mm. mitään kasvavaa ei saa katkaista. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa ja kuinka laajaksi ”lyönnin vaatima alue” katsotaan?

Lähtökohtaisesti säännössä 13-2 mainittu ”pelaaja ei saa liikuttaa, taivuttaa tai katkaista mitään kasvavaa” on ehdoton. Siihen kuuluu yhtälailla heinät kuin vahvemmat oksat, mikäli niiden katkaiseminen parantaa aluetta tai pelilinjaa. Samassa säännössä mainitaan, että ”pelaajaa ei rankaista, jos edellä oleva tapahtuu, kun hän asettuu normaaliin lyöntiasentoon, lyö tai heilauttaa mailaa taaksepäin lyöntitarkoituksessa ja suorittaa lyönnin”.

Lyönnin vaatimasta alueesta ei ole absoluuttista määritelmää, mutta se tarkoittaa sitä aluetta, jonka pelaaja tarvitsee lyöntiasennon ottamiseen ja lyönnin suorittamiseen. Epäselvyyksien välttämiseksi on syytä välttää pallon läheisyydessä kaikki kasvien katkominen ja taittaminen. Liian usein näkee kasvien ”niittämistä” harjoitussvingeillä pallon lähellä. Harjoitussvingit on syytä tehdä raffissa ja metsässä riittävän etäällä pallosta ja pallon takana.
 
Timo Huvinen/24.7.2007

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Pallo merkitään greenillä, puhdistetaan ja asetetaan paikalleen. Kun pelaaja on asettunut lyöntiasentoon ja on laittanut mailan lavan maahan, pallo liikkuu tuulen voimasta. Tuleeko rangaistuslyönti säännön 18-2b ”Pallo liikkuu tähtäämisen jälkeen” perusteella, vaikka putterin lapa oli useamman sentin pallosta irti?

Pelaajan katsotaan tähtäävän palloa, kun hän on asettanut mailan lavan maahan pallon välittömään läheisyyteen etu- tai takapuolelle (muualla kuin esteessä). Koska tässä tapauksessa näin oli tehty, pallo on liikkunut tähtäämisen jälkeen. Mikäli tiedetään tai on käytännössä varmaa. että pelaaja ei liikkumista aiheuttanut, pelaajaa ei rankaista ja peliä jatketaan siitä mihin se on pysähtynyt. Jos kuitenkaan tällaista syytä (tuuli, vesi) ei ole, pelaaja saa 1 lyönnin rangaistuksen (sääntö 18-2) ja pallo on asetettava paikalleen.

Timo Huvinen/24.7.2007

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Oikeakätisen pelaajan pallo on niin lähellä puuta tai muuta estettä, että pelaajalla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lyödä vasenkätisesti (kyseessä oikeakätinen pelaaja) tai selkä lyöntisuuntaan päin. Kun pelaaja ottaa lyöntiasennon, hän havaitsee tilapäistä vettä. Saako pelaaja tässä tapauksessa vapautuksen?

Kyllä saa (Decision 24-2b/17). Jos tilapäisestä vedestä vapautumisen jälkeen pelaaja pystyykin lyömään oikeakätisesti, se on sallittua.

Timo Huvinen/24.7.2007

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Lyön palloni niin, että se jää lipputangossa olevaan, reiän paikkaa osoittavaan muovipalloon. Miten jatketaan?

Lipputanko+muovipallo on liikuteltava haitta (sääntö 24-1). Pallo siis poistetaan muovipallosta ja asetetaan mahdollisimman lähelle alkuperäistä paikkaa. Tässä tapauksessa paikka on reiän reunalla. Asiasta löytyy myös Decision 17/6, jossa pallo on jäänyt kiinni lippuun.

Timo Huvinen/7.8.2008

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Saako greenillä olevia piikin jälkiä tai muita kengän aiheuttamia (ruusukkeet yms.) korjata?

Pelaaja saa korjata ainoastaan vanhan reiän kohdan tai pallon alastulojäljen, sääntö 16-1c.

Timo Huvinen/7.8.2008

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Jos joudun droppaamaan pallon, missä vaiheessa siitä tulee pelissä oleva pallo?

Entä jos huomaan droppaamisen jälkeen, että olen dropannut väärin (esim. olen todennut pallon olevan pelaamattomassa paikassa ja se ei ollutkaan omani), voinko uusia dropin vai tuleeko sakkoja?

Pallo on taas pelissä, kun se on pudotettu, sääntö 20-4.

Jos pallo on väärin korvattu tai pudotettu väärään paikkaan tai muutoin sääntöjen vastaisesti, eikä sitä ole vielä pelattu, pallon saa rangaistuksetta nostaa. Tämän jälkeen pelaajan on toimittava sääntöjen mukaisesti.

Timo Huvinen/7.8.2008

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Jos lyön esim. rinteessä pallon maan sisään, onko pallo omassa alastulojäljessään so. saanko vapaan dropin?

Ei ole, koska pallo ei ole missään vaiheessa ollut ilmassa eli vapaata droppia ei saa; Decision 25-2/6.

Timo Huvinen/7.8.2008

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Jos greensomessa joukkueen pelaaja A lyön hudin, kumpi lyö seuraavan lyönnin, A vai B? Muuttuuko tilanne, jos huti oli tahallinen?

Lyönnin määritelmässä sanotaan: ” Lyönniksi katsotaan mailan liike eteenpäin, kun lyöjän aikomuksena on ollut osua palloon tai liikuttaa sitä”. Siis vahingossa lyöty huti on lyönti eli ensimmäisessä tapauksessa B lyö. Mutta jälkimmäinen tapaus ei täytä lyönnin määritelmää, joten A lyö ja tahallista hutia ei lasketa lyönniksi.

Timo Huvinen/7.8.2008

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Jos greensomessa kumpikin joukkueen pelaajista lyövät avauslyöntinsä outiin, miten jatketaan? Entä jos toinen pelaajista on nainen ja toinen mies niin kummalta tiiltä jatketaan?

Tässäkin tilanteessa valitaan kummalla pallolla jatketaan. Jos siis valitaan punaiselta tiiltä lyöty pallo, seuraava lyönti lyödään siltä tiiltä. Ja lyöjänä on joukkueen toinen osapuoli, tässä tapauksessa mies.

Timo Huvinen/7.8.2008

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Pelaaja jättää greensomessa putin lyhyeksi ja menee epähuomiossa jatkamaan sen reikään, vaikka lyöntivuoro onkin joukkueen toisella pelaajalla. Mitä seuraa?

Säännön 29-3 mukaan joukkueen väärässä järjestyksessä lyödyt lyönnit hylätään ja joukkue saa 2 lyönnin rangaistuksen. Peliä jatketaan mahdollisimman läheltä sitä paikkaa, josta joukkue ensimmäisen kerran pelasi väärässä järjestyksessä. Mikäli joukkue lyö seuraavalta tiiltä (tai jos kyseessä on viimeinen reikä, poistuu viheriöltä) ilman, että korjaa virheensä, joukkue suljetaan pelistä.

Timo Huvinen/7.8.2008

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Avaus osui väylän 14 olevan valaisintolpan kupuun ainakin komeasta kumahduksesta päätellen. Saako tuosta uuden avauksen vai jatketaanko peliä sieltä, mihin ensimmäinen pallo päätyi?

Mikäli on varmuus siitä, että pallo on osunut valaisinpylvääseen, lyönti on uusittava, koska kaikilla Suomen golfkentillä on voimassa paikallissääntö, jonka mukaan sähköpylväisiin ja -lankoihin osuneet lyönnit on uusittava rangaistuksetta.

Varmuus osumasta perustuvat käytössä oleviin tietoihin ja ainakin näin kuultuna osuma on ollut kiistaton.

Timo Huvinen/8.8.2008

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Millainen vaurio golf-pallossa tulee olla jotta sen voi korvata ehjällä pallon ollessa pelissä?

Jotta pallon saa korvata toisella pallolla kesken reiän, on sen oltava pelikelvoton säännön 5-3 mukaisesti. Säännön mukaan pallo on pelikelvoton ”jos se on näkyvästi haljennut, säröytynyt tai muuttanut muotoaan. Pallo ei ole pelikelvoton yksinomaan siitä syystä, että se on mutainen tai siihen on tarttunut muita aineita tai että pinta on naarmuuntunut, maali vahingoittunut tai väri muuttunut”

Timo Huvinen/7.4.2009

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Onko sinisillä paaluilla merkitystä korjauksenalaisesta alueesta pakko dropata vai saisiko siitä pelata?

Korjauksenalaiselta alueelta, joka on merkitty sinisillä paaluilla, saa pelata normaalisti. Joskus tulee tilanteita, joissa lähin vapauttava paikka on paljon huonompi, jolloin pelaajan kannattaa pelata korjauksenalaiselta alueelta.

Sen sijaan jos alue on merkitty sinivalkoisilla paaluilla, pelaaminen alueelta on kielletty.

Timo Huvinen/14.6.2009

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Pelaajan A pallo osuu pelaajan B palloon, joka menee vesiesteeseen. Miten jatketaan?

Säännön 18-5 mukaisesti ”Jos lyönnin seurauksena liikkuva pallo liikuttaa pelissä olevaa pysähtynyttä palloa, tämä liikkunut pallo on asetettava takaisin paikalleen” pelaaja B:n pallo asetetaan takaisin paikalleen. Tässä tapauksessa sen mentyä vesiesteeseen, pallon saa korvata uudella. Tapahtumasarjasta ei seuraa rangaistuksia kummallekaan pelaajalle.

Timo Huvinen/14.6.2009

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Scramblessa joukkue päättää jatkaa peliään pallolla, joka on vesiesteessä. Kun toinen pelaaja pudottaa pallon, se vierii veteen, mutta ei lähemmäs lippua eikä yli 2 mailanmitan päähän (siis kyseessä luvallinen droppi). Miten jatketaan?

Niin kuin muilla sääntöpalstoilla on todettu, scrambleen ei ole varsinaisia golfsääntöjä. Mutta jos tätä tapausta vertaa tilanteeseen, mitä tapahtuisi lyöntipelissä, jossa pelaaja lyö vesiesteestä pallon outiin ja päättää dropata vesiesteeseen ja se valuu veteen. Siiinäkään tapauksessa pelaaja ei saa uusia droppiaan vaan joutuu jatkamaan vedestä tai vapautua 1 rangaistuslyönnillä vesiestesäännön mukaisesti (Decision 26-1/10 sivuaa tällaista tilannetta).

Eli kun pallo vierii veteen, pelaajalle ei jää muita vaihtoehtoja kuin pelata vedestä. Scramblessa ei toinen pelaaja voi ottaa sakkoa samanlaisesta tilanteesta. Mutta kuten sanottua tämä varauksin sääntöjen kannalta katsoen scrambleen soveltaen.

Timo Huvinen/14.6.2009

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Pallo menee 16. väylän oikeaan vesiesteeseen siten, että se ylittää vesiesteen rajan kohdasta, jossa on keltaiset paalut. Pallo lentää kuitenkin niin pitkälle esteeseen paikkaan, jossa rannalla on punaiset paalut? Jatketaanko vesieste- vai sivuvesiestesäännön mukaisesti?

Ratkaisevaa on, minkäväristen paalujen välistä pallo viimeksi ylittää vesiesteen MAArajan. Siis raja ei koskaan mene ”veden yli”. Eli tässä tapauksessa pallo meni vesiesteeseen keltaisten paalujen välistä ja peliä jatketaan vesiestesäännön mukaan. Asiasta löytyy myös Decision 26-1/12.

Timo Huvinen/14.6.2009

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Pelaaja lyö pallon väylän 6 oikeanpuoleisen metsän reunassa olevaan lehtikasaan, joka on jätetty sinne maatumaan. Saako paikasta vapaan dropin vai miten menetellään?

Kunnostettavan alueen määritelmässä todetaan: ”Kunnostettavaksi alueeksi katsotaan ilman merkintääkin poiskuljetettavaksi tarkoitetut ainekset… Ruohon leikkausjätteet ja muut kentälle jätetyt aineet, joita ei ole tarkoitettu poiskuljetettavaksi, eivät ilman asianmukaista merkintää ole kunnostettavaa aluetta”.

Siis kyseessä ei ole kunnostettava alue ja pelaajan pitää jatkaa lehtikasasta. Lehtiä saa poistaa irrallisina luonnonhaittoina (sääntö 23), mutta pitää välttää säännön 13-2 (pelilinjan tai lyönnin vaatiman alueen parantaminen) rikkomista. Tämä tarkoittaa sitä, että kasaa ei saa ”raivata” vaan korkeintaan pallon ympärillä olevia irtolehtiä saa poistaa.

Timo Huvinen/14.6.2009

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Sääntönä asia on hyvinkin ymmärretty, mutta miksi lehtikasa oli alueella, koska kyseessähän on hoidettu /kunnostettu alue? Tullaanko kasa nyt poistamaan?

Vaikka kyseessä ei olekaan varsinainen sääntökysymys, todettakoon että kasa oli jäänyt siihen paikkaan lähinnä epähuomiossa. Se tullaan poistamaan tai tasoittamaan, koska se on aika kiusallisesti slicen mitan päässä. Erehdyksistä oppii….

Timo Huvinen/16.6.2009

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Pelaaja on ollut sairauden vuoksi estynyt pelaamasta edellisen kauden ajan, jonka vuoksi EGA-tasoitus ei ole nyt voimassa.
Liittyykö tasoituskelpoisiin kierroksiin jotakin erityissääntöjä vai toimitaanko niissä kuten normaalistikin tasoituskierroksilla?
Saako EGA-tasoituksen voimaan, kun pelaaja on palauttanut 3 tasoituskierroksen korttia? Tuleeko EGA-tasoitus heti ko kierrosten jälkeen voimaan niin, että kilpailija on tällöin jo samalla kaudella oikeutettu esim. hcp-sarjassa pärjätessään palkintoihin?

Tasoituskelpoisiin kierroksiin ei liity mitään erityissääntöjä ja pelaaja voi osallistua myös kilpailuihin, mutta LG:n kisoissa palkinnon saaminen edellyttää EGA-tasoitusta.

Kun pelaaja on palauttanut 3 korttia, EGA-tasoitus tulee voimaan välittömästi

Timo Huvinen/26.6.2010

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Pelaaja löi pallon 7 väylän oikealle puolella olevan kallion päälle.
Pelaaja meni lyömään palloa, mutta ennen lyöntiä hän kokeili mailalla maata ja ruohotupsua joka oli pallon takana. Sen seurauksena pallo vieri alas kalliolta uuteen lyöntipaikkaan.
Pelaaja ei ”ehkä ollut oikeasti vielä lyömässä”, ” harjoitussvingi” ja vain valmistui lyömään. Löikö väärästä paikasta alhaalta, tuleeko rangaistus?

Tässä tapauksessa pelaaja on aiheuttanut pelissä olevan pallon liikkumisen ja pallo pitää palauttaa takaisin alkuperäiselle paikalleen yhdellä rangaistuslyönnillä, sääntö 18-2. Jos virhettä ei korjata, tilanteesta seuraa 2 rangaistuslyöntiä (yhden sijasta) kuten tässä tapauksessa tapahtui. Jos rike on vakava ts. uusi paikka on oleellisesti parempi kuin alkuperäinen paikka, virheen korjaamatta jättämisestä pelaaja voidaan diskata. Sellaisesta tässä ei vaikuttaisi olevan kyse.

Timo Huvinen/7.7.2011

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Pelaaja lyö pallon viheriön vasemmanpuoleisen bunkkerin päähän. Kyseessä on oikeakätinen pelaaja. Pelaaja miettii, miten lyönnin suorittaisi. Lopulta hän päättyy lyöntiasentoon, missä vasen jalka hiekkaesteessä ja oikea jalka on polvi vasten hiekkaesteen viereistä nurmea. Pelaaja asettaa pyyhkeen oikean polven alle ja painaa polven pyyhettä vasten. Tästä asennosta pelaaja lyö lyönnin. Onko tämä luvallista?

Pelaaja ei saa lyönnin aikana ottaa vastaan fyysistä apua tai suojaa luonnon olosuhteita vastaan, sääntö 14-2. Tässä pyyhkeen polven alle laittaminen rikkoo ko. sääntöä, josta syystä pelaaja saa 2 lyönnin rangaistuksen.

Timo Huvinen 9.7.2011

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Pelaaja siirtää forella palloa siirtosäännön mukaisesti. Kun pallo on paikallaan ja merkki otettu pois, pelaaja pyörittää palloa toiseen asentoon, mutta pallo ei muuten liiku. Onko tämä oikein?

Kun siirtosäännön käyttämisen jälkeen pallo pysyy paikallaan, on pallo pelissä. Pelaaja liikuttaa tässä tapauksessa pelissä olevaa pallo, josta hän saa yhden rangaistuslyönnin säännön 18-2 mukaisesti. Mutta kun hän ei palauta sitä alkuperäiseen asentoon (eli korjaa virhettään), hän saa 2 lyönnin rangaistuksen 1 lyönnin sijasta. Pieni virhe sinänsä eikä hyödytä pelaajaa, mutta säännöissä ei rajata liikuttamisen määrää vaan rangaistus on yhtenäinen kaikille tapauksille

Timo Huvinen 13.6.2013 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Pelaaja nostaa pallonsa vapautuakseen kiinteästä haitasta. Hän kuitenkin huomaa, että lähin vapauttava paikka on pitkässä raffissa ja haluaakin jatkaa alkuperäisestä paikasta. Onko tämä mahdollista ilman rangaistusta

Kun pelaaja nostaa pelissä olevan pallonsa vapautuakseen haitasta, kunnostettavasta alueesta tai tilapäisestä vedestä, on hänen edettävä ko. säännön mukaan. Jos hän ei näin toimi vaan palauttaa pallon paikalleen, on hän syyllistynyt pelissä olevan pallon liikuttamiseen ja saa siitä yhden lyönnin rangaistuksen. Sillä ei ole merkitystä onko pallon paikka merkitty vai ei

Timo Huvinen 2.5.2014 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Palloni on bunkkerin ulkopuolella ja bunkkerissa oleva(t) harava(t) ovat pallon lentoradalla. Saako haravan siirtää

Kyllä saa. Harava on liikuteltava haitta ja sen saa siirtää aina riippumatta siitä, onko pallo esteessä tai esteen ulkopuolella. Sama periaate koskee myös mm. vesiesteen paaluja, jotka saa siis myös aina siirtää pallon sijainnista riippumatta

Timo Huvinen 5.5.2014 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Pelaaja lyö Kisällin väylällä 3 lähestymislyönnin pitkäksi ja pallo päätyy väylän takana olevalle harjoitusgreenille. Mistä jatketaan pelaamista ja millaisilla rangaistuksilla?

Kyseessä on väärä viheriö, josta on pakko vapautua pudottamalla pallo enintään mailanmitan päähän lähimmästä vapauttavasta paikasta mutta ei lähemmäs reikää (sääntö 25-3). Pelaaja saa seistä väärällä griinillä, vapautus koskee vain pallon asemaa.Mitään rangaistuksia tästä ei seuraa, mutta jos pelaaja ei vapaudu väärältä viheriöltä vaan pelaa sieltä, saa hän 2 lyönnin rangaistuksen kyseisen säännön rikkomisesta.

Vapautuksesta tulee huomioida myös se, että tuossa paikassa lähin vapauttava paikka voi olla asfaltilla, mutta se käsitellään sitten erillisenä vapautuksena kiinteän haitan säännön mukaan. Näitä vapautuksia siis ei yhdistetä vaan mennään tilanne kerrallaan.

Timo Huvinen 16.9.2014

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Saako scramblessa lyödä joukkuetoverin mailalla?

Joukkuepeleissä (scramble, foursome, greensome) joukkuetoverit voivat lainata toisilleen mailoja ainoastaan siinä tapauksessa, että heidän mailojensa yhteenlaskettu määrä on maksimissaan 14 mailaa

Timo Huvinen 12.10.2014 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Lähestymislyönti meni viheriön viereiseen bunkkeriin osuen bunkkerissa olleeseen haravaa.Palloa ei löytynyt mistään,ei bunkkerin ympäristöstä,eikä kevyellä haravoinnilla bunkkerista.Yyterin kentän hiekka on hyvin hienojakoista(jopa tuulihiekkaa),joka valuu nopeasti esim.peittäen pallon. Miten jatketaan?

Ikävä kyllä jos palloa ei löydy 5 minuutin kuluessa siitä kun pelaaja on aloittanut etsinnän, pallo katsotaan kadonneeksi. Pelaajan tulee lyödä uusi pallo edelliseltä lyöntipaikalta (siis se paikka josta lähestymislyönti lyötiin)ja lisätä tulokseen lyönti + yksi rangaistuslyönti, sääntö 27-1. Jos siis lähestymislyönti oli 2. lyönti, uusi lyönti on lyönti nro 4

Timo Huvinen 18.5.2015

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Rankka sade /sadettajasta tullut vesi on tehnyt valumauran hiekkaesteeseen ja pallo on tällaisessa urassa. Lyöntiasentoa otettaessa toinen jalka on vedessä niin että vesi nousee kengän päälle. Onko tällaisessa tapauksessa kyseessä tilapäinen vesi ja oikeuttaako siis vapaaseen droppiin? Miten tulkitaan tilapäinen vesi, siis kuinka paljon vettä pitää olla näkyvissä

Tällaisessa tilanteessa kyseessä on kiistatta tilapäistä vettä ja pelaaja saa pudottaa pallon korkeintaan mailan mitan päähän lähimmästä vapauttavasta paikasta, ei kuitenkaan lähemmäksi lippua. Lähin vapauttava paikka on se piste, jossa tämä kyseinen tilapäinen vesi ei ole pallon alla eikä häiritse pelaajan lyöntiasentoa (käytännössä ole siis jalkojen alla). Pudotuspaikan tulee olla samassa hiekkaesteessä. Saman esteen sisällä voi kyllä pudottaa toiseen tilapäiseen veteen. Tilapäisen veden määrälle ei säännöissä ole rajaa, riittää että sitä on yleensä ottaen näkyvissä pallon tai kenkien alla.

Valumaurasta itsessään ei sääntöjen mukaan vapautusta saa, jos se on kuiva. Paikallissäännöissä tällaiset urat voidaan määritellä kunnostettavaksi alueeksi (kuten esim. Golfliiton ns. hard cardissa, joka on voimassa kaikissa liiton virallisissa kisoissa ja kansallisilla toureilla), jolloin vapautuksen saa

Timo Huvinen 22.6.2015

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Mestari-kentän uusissa hiekkaesteissä on muovireunukset. Miten niistä vapaudutaan jos reunus haittaa svingiä tai lyöntiasentoa pallon ollessa a) esteen ulkopuolella tai b) hiekkaesteessä?

Kyseessä on paikallissääntöjen mukaisesti kiinteä haitta ja pallo pudotetaan korkeintaan mailanmitan päähän lähimmästä vapauttavasta paikasta, sääntö 24-2. Lähin vapauttava paikka on se paikka, jossa muovireunus ei haittaa lyöntiasentoa eikä mailan heilahdusta ja ei ole lähempänä lippua. Tapauksessa a) paikka on pelialueella (esteen ulkopuolella) ja tapauksessa b) esteessä

Timo Huvinen 3.7.2015

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Pallo meni outiin ja löin sieltä huomaamatta että pallo oli outissa. Sen jälkeen pelikaverit havaitsivat asian ja menin lyömään uuden pallon edelliseltä lyöntipaikalta. Tuleeko rankkareita?

Kun pallo on outissa, se ei ole enää pelissä oleva pallo. Kun kyseistä palloa lyödään, kyseessä on väärän pallon pelaaminen (sääntö 15-3, decision 15/6) ja pelaaja saa tästä 2 lyönnin rangaistuksen.

Timo Huvinen 3.7.2015

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Palloni nojasi hiekkaesteen ulkopuolella haravaan. Otin haravan pois ja pallo valui hiekkaesteeseen. Asetin palloni takaisin, mutta se ei pysynyt paikallaan ja valui uudestaan hiekkaesteeseen. Miten jatketaan?

Harava on tosiaan liikuteltava haitta ja sen saa poistaa. Jos pallo liikkuu, se asetetaan takaisin paikalleen ilman rangaistusta, sääntö 24-1. Menettely oli siis aivan oikein. Jos pallo ei pysy paikallaan asettamisen jälkeen, etsitään mahdollisimman läheltä paikka, jossa pallo pysyy paikallaan, ei kuitenkaan lähempää lippua, sääntö 20-3d.

Timo Huvinen 3.7.2015

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Löin palloni toisen väylän tiiboxiin ja tiimerkki jäi lyönnin tielle. Saanko poistaa tiimerkin?

Tiimerkit katsotaan olevan kiinteitä (eikä niitä saa siirtää) pelattaessa avauslyöntiä kyseisellä reiällä, sääntö 11-2. Muuten tiimerkit ovat liikuteltavia haittoja, decision 11-2/1. Eli tässä tapauksessa tiimerkin saa poistaa. Lisähuomiona vielä että jos kentällä on siirtosääntö voimassa, sitä voi käyttää pallon ollessa toisella tiipaikalla (=lyhyeksi leikattu alue).

Timo Huvinen 3.7.2015

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Löin pallon vesiesteeseen. Pallo jäi hyvin makaamaan esteeseen, joten päätin jatkaa siitä. Sain hyvän osuman. Mutta yhtäkkiä ilmassa olikin kaksi palloa. Toinen omani ja toinen jonkun muun pallo. Omani lensi n.90 metriä ja toinen pallo n. 35 metriä. Miten toimitaan?

Kun pelaaja on lyönyt omaa palloaan ja samassa osuu toiseen palloon, kyseessä ei ole väärän pallon pelaaminen, decision 15/2. Eli peliä jatketaan ihan normaalisti omalla pallolla tästä eteenpäin ilman rangaistuksia.

Timo Huvinen 3.7.2015

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Pelaajan pallo meni sivuvesiesteeseen ja pelaaja pudotti pallon ylimenokohdasta vajaan 2 mailanmitan päähän. Pallo vieri pudotuspaikasta vajaan 2 mailanmitan päähän, ei lähemmäs lippua. Pelaaja kuitenkin päätti dropata uudestaan ja nyt pallo vieri vain puoli mailanmittaa. Miten jatketaan?

Pelaajan ensimmäinen droppi oli kaikin puolin oikein eli pudotuspaikka määritelty oikein sivuvesiestesäännön perusteella ja pallohan saa pudotuspaikasta vieriä max. 2 mailanmittaa. Pallo oli siis pelissä. Nyt kun pelaaja kuitenkin droppaa uudestaan, hän syyllistyy pelissä olevan pallon liikuttamiseen, sääntö 18-2 ja pallo pitää palauttaa takaisin paikalleen. Pelaaja saa tästä yhden lyönnin rangaistuksen. Jos virhettä ei korjata, pelaaja saa yleisen rangaistuksen = 2 lyöntiä säännön 18 rikkomisesta, mutta ei muita rangaistuksia.

Timo Huvinen 3.7.2015

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Pallo on n. 5 metriä greenistä, kenttä pehmeä, jonka vuoksi pallon putoamisjälkiä melkoinen määrä pallon ja reiän välissä, mutta ei greenillä. Voiko pallon jälkiä korjata ilman rangaistusta? Tarkoituksena pelata eteenpäin puttaamalla.

Valitettavasti pallon alastulojäljet saa korjata ainoastaan greenillä. Jos pelilinjalta korjataan epätasaisuuksia (alastulojäljet, divotit tms.) greenin ulkopuolella, pelaaja syyllistyy pelilinjan parantamiseen (sääntö 13-2) josta seuraa 2 lyönnin rangaistus

Timo Huvinen 24.8.2015

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Pelaaja lyö pallon metsään ja lyö tiiltä varapallon. Ryhmä etsii palloa metsästä n. 5-10 minuuttia (päästettiin toinen ryhmä ohitse), jonka jälkeen todettiin, että palloa ei löydy ja palattiin takaisin väylälle. Väylältä löytyykin ensimmäisenä lyöty pallo, jonka oletettiin olevan metsässä. Kumpi pallo on tässä tapauksessa pelissä oleva pallo?

Pallo katsotaan kadonneeksi, mikäli palloa ei ole löydetty tai pelaaja ei ole tunnistanut palloa omakseen 5 minuutin kuluessa siitä, kun pelaajan joukkue tai joukkueen jäsenen mailapoika on aloittanut pallon etsimisen (Määritelmät: Kadonnut pallo). Kysymyksessä esitetyssä tilanteessa pallo löydettiin väylältä vasta kun etsinnän aloittamisesta oli kulunut yli 5 minuuttia joten valitettavasti väylällä ollut pallo katsotaan siis kadonneeksi ja peliä jatketaan varapallolla.

Timo Huvinen 26.10.2015

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Pallo pysähtyi tielle sen oikeaan reunaan. Pallo tulisi silloin dropata oikealle. Mutta oikealla on vain metrin levyinen tila jonka takana muutaman metrin korkea kallio. Jos pallon droppaa lähelle kallion seinää, joutuu seisomaan tiellä. Periaatteessa on kiivettävä kallion laelle. Siellä joutuu seisomaan tiestä pidemmällä jolloin pallon droppipaikka on pidemmällä kuin jos sen toisi tien toiselle puolelle. Onko kuitenkin kiivettävä kalliolle?

Tällaiset paikat olisi tietysti nähtävä livenä jolloin pystyisi antamaan varmemman tulkinnan, koska mittaaminen saattaa joskus mennä senttipeliksi. Lähin vapauttava paikka on siis se paikka josta vapaudutaan kokonaan olosuhteista (kiinteä haitta (kuten tie), tilapäinen vesi, kunnostettava alue jne.), josta vapautusta haetaan. ”Lähin” tarkoittaa lyhintä etäisyyttä pallon alkuperäisen paikan ja vapauttavan paikan välillä. Pystysuora etäisyys huomioidaan myös (Decision 28/12 käsittelee tätä asiaa http://www.usga.org/rules/rules-and-decisions.html#!decision-28). Kuvauksen perusteella:
– kallion viereen ei voi pudottaa, koska silloin ei vapauduta kokonaan (joutuu seisomaan tiellä)
– etäisyys tien toiselle puolelle on lyhyempi kuin kallion päälle, koska korkeusero pitää huomioida
– siispä droppi tien toiselle puolelle max. 1 mailanmitta lähimmästä vapauttavasta paikasta.

Timo Huvinen 17.3.2016

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Palloni oli tilapäisessä vedessä raffissa ja lähin vapauttava paikka olisi väylällä. Saanko dropata väylälle?

Säännöissä tunnetaan 4 osaa kentästä: pelattavan väylän tii, viheriöt, esteet ja pelialue. Säännöissä on ainoastaan yhdessä kohdassa viittaus pelialueen lyhyeksi leikattuun alueeseen (siis väylään) ja se on sääntö 25-2 maahan painuneesta pallosta. Lisäksi paikallissäännöissä siirtosäännössä (talvisääntö) on maininta pelialueen lyhyeksi leikatusta alueesta. Väylä, foregreen, semiraffi, raffi, metsä, ryteikkö jne. jne. ovat saman arvoisia ja osa pelialuetta. Eli kysymyksen tapauksessa lähin vapauttava paikka on väylällä. Toki pitää muistaa toisinkin päin: pallon ollessa väylällä lähin vapauttava paikka voi yhtä hyvin olla raffissa.

Timo Huvinen 17.3.2016

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Saavatko saman joukkueen pelaajat katsoa oman joukkueen pelaajien puttilinjoja myös puttauksen aikana, siis ei ainoastaan ennen puttausta? Saako siis seurata puttausta (pallon takana) koko puttauksen ajan? Joku sanoo ettei saa, ja toinen väittää että se on sallittua?

Golfin säännöt eivät varsinaisesti tunne scramblea pelimuotona, mutta toki golfin säännöt muuten ovat voimassa. Säännössä 14-2b kielletään caddien tai joukkuetoverin sijoittuminen pallon taakse lyönnin aikana ”Pelaaja ei saa lyödä, jos hänen caddiensa, joukkuetoverinsa tai tämän caddie on asettautunut pelilinjan tai puttauslinjan jatkeelle tai sen lähelle pallon taakse”. Tämä sääntö pätee loogisesti myös scramblessa eli ei saa. Säännön rikkomisesta seuraa 2 lyönnin rangaistus.

Timo Huvinen 1.6.2016

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Pallo makaa paalujen välissä. Paalut nelikulmaisia n. 5 cm sivut. Onko raja paalujen etureunasta vai takareunasta?

Out-raja kulkee paalujen kentän puolimmaisessa reunassa. Pallo on outissa, jos se on KOKONAAN rajan ulkopuolella. Eli jos katsoo paalusta paaluun ja pienikin osa näkyy kentän puolella, pallo on sisällä

Timo Huvinen 25.7.2016

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone