Pallo liikkuu asettamisen jälkeen; siirtosääntö (talvisääntö)

Miten pitää menetellä, jos pallo liikkuu sen jälkeen, kun olen asettanut sen siirtosäännön mukaisesti esim. ruohotupsun päälle?

Kun pallo on asetettu paikalleen siirtosäännön mukaisesti ja se liikkuu itsestään ilman, että pelaaja on aiheuttanut pallon liikkumisen, peliä on jatkettava siitä kohdasta, mihin pallo pysähtyi. Palloa ei saa asettaa alkuperäiseen paikkaansa.

Jos sen sijaan pelaaja aiheutti pallon liikkumisen, sovelletaan sääntöä 18-2 eli pallo asetetaan alkuperäiseen paikkaansa ja pelaaja saa yhden lyönnin rangaistuksen. Jos pelaaja ei korjaa virhettä (siis aseta palloa takaisin paikalleen), pelaaja saa 2 lyönnin rangaistuksen säännön 18-2 rikkomisesta.

Timo Huvinen/2.5.2006

Jaa tämä sivu...Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin