Pallo menee 16. väylän vesiesteeseen keltaisten paalujen välissä, mutta putoaa vesiesteen osaan, joka on merkitty punaisilla

Pallo menee 16. väylän oikeaan vesiesteeseen siten, että se ylittää vesiesteen rajan kohdasta, jossa on keltaiset paalut. Pallo lentää kuitenkin niin pitkälle esteeseen paikkaan, jossa rannalla on punaiset paalut? Jatketaanko vesieste- vai sivuvesiestesäännön mukaisesti?

Ratkaisevaa on, minkäväristen paalujen välistä pallo viimeksi ylittää vesiesteen MAArajan. Siis raja ei koskaan mene ”veden yli”. Eli tässä tapauksessa pallo meni vesiesteeseen keltaisten paalujen välistä ja peliä jatketaan vesiestesäännön mukaan. Asiasta löytyy myös Decision 26-1/12.

Timo Huvinen/14.6.2009