Pallo siirtyy uuteen lyöntipaikkaan

Pelaaja löi pallon Mestarin 18. väylän oikealle puolella olevan kallion päälle.
Pelaaja meni lyömään palloa, mutta ennen lyöntiä hän kokeili mailalla maata ja ruohotupsua joka oli pallon takana. Sen seurauksena pallo vieri alas kalliolta uuteen lyöntipaikkaan.
Pelaaja ei ”ehkä ollut oikeasti vielä lyömässä”, ” harjoitussvingi” ja vain valmistui lyömään. Löikö väärästä paikasta alhaalta, tuleeko rangaistus?

Tässä tapauksessa pelaaja on aiheuttanut pelissä olevan pallon liikkumisen ja pallo pitää palauttaa takaisin alkuperäiselle paikalleen yhdellä rangaistuslyönnillä, sääntö 18-2. Jos virhettä ei korjata, tilanteesta seuraa 2 rangaistuslyöntiä (yhden sijasta) kuten tässä tapauksessa tapahtui. Jos rike on vakava ts. uusi paikka on oleellisesti parempi kuin alkuperäinen paikka, virheen korjaamatta jättämisestä pelaaja voidaan diskata. Sellaisesta tässä ei vaikuttaisi olevan kyse.

Timo Huvinen/7.7.2011