Tarkennusta kysymykseen ”pallon liikkuminen harkkasvingin takia”

Vaikuttaako asiaan se onko pallo pelissä vai ei? Tällä tarkoitan sitä, että esim. tiillähän pallo ei vielä ole pelissä ennenkuin sitä on lyöty. Useinhan pallo putoaa tiiltä kun mailaa sovittaa pallon eteen ennen varsinaista lyöntiä.

Aiempi vastaukseni koski pelissä olevaa palloa. Pallo on pelissä vasta tiiltä lyönnin jälkeen eli jos tiipaikalla vahingossa esim. pudottaa pallon tiiltä, rangaistusta ei seuraa ja pallon saa asettaa takaisin tiille.

Sellaisessa tapauksessa, että pelaaja lyö täydellisen hudin tiillä ja pallo jää tiin päälle, pallo on sen sijaan pelissä. Ja jos tämän jälkeen sitä vahingossa liikutetaan, kyseessä on pelissä olevan pallon liikuttaminen, jolloin menetellään aiemman vastaukseni mukaisesti.

Timo Huvinen/9.8.2006