”Tarpeeton” uudelleendroppaus

Pelaajan pallo meni sivuvesiesteeseen ja pelaaja pudotti pallon ylimenokohdasta vajaan 2 mailanmitan päähän. Pallo vieri pudotuspaikasta vajaan 2 mailanmitan päähän, ei lähemmäs lippua. Pelaaja kuitenkin päätti dropata uudestaan ja nyt pallo vieri vain puoli mailanmittaa. Miten jatketaan?

Pelaajan ensimmäinen droppi oli kaikin puolin oikein eli pudotuspaikka määritelty oikein sivuvesiestesäännön perusteella ja pallohan saa pudotuspaikasta vieriä max. 2 mailanmittaa. Pallo oli siis pelissä. Nyt kun pelaaja kuitenkin droppaa uudestaan, hän syyllistyy pelissä olevan pallon liikuttamiseen, sääntö 18-2 ja pallo pitää palauttaa takaisin paikalleen. Pelaaja saa tästä yhden lyönnin rangaistuksen. Jos virhettä ei korjata, pelaaja saa yleisen rangaistuksen = 2 lyöntiä säännön 18 rikkomisesta, mutta ei muita rangaistuksia.

Timo Huvinen 3.7.2015